دسته‌بندی نشده

بهترین راهنمای تهیه اسپرسو با دستگاه

بهترین راهنمای تهیه اسپرسو با دستگاه

وقتی صحبت از محبوب‌ترین انواع قهوه در جهان به میان می‌آيد،‌ نام اسپرسو بیش از هر نوشیدنی دیگری می‌درخشد. همین امر باعث شده است تا روش‌های گوناگونی برای دم کردن اسپرسو وجود داشته باشد، از به کارگیری موکاپات گرفته تا استفاده کردن از دستگاه‌های قهوه‌ساز. ذهنیت بسیاری از کاربران گرامی این است که تهیه اسپرسو با دستگاه شامل مراحل پیچیده و چالش‌برانگیزی خواهد بود. باید بگوییم که این امر کاملاً نادرست است،‌ زیرا حتی مبتدیان هم می‌توانند با دقت به چند نکته مهم بهترین اسپرسوها را تولید کنند.

اسپرسو را می‌توان به طرق مختلفی درست کرد.
اسپرسو را می‌توان به طرق مختلفی درست کرد.

آشنایی با اسپرسو

اگر دوست‌دار قهوه‌های خوشمزه باشید احتمالاً بارها و بارها اسپرسو را امتحان کرده‌اید. این نوشیدنی محبوب و پرطرف‌دار در ایتالیا متولد شد. هرچه که هنوز از نحوه دقیق ابداع آن اطلاعی در دست نداریم، اما می‌توانیم بگوییم که اسپرسو خیلی سریع دنیا را در نوردید و به کشورهای مختلف رسید. همان‌طور که بیان شد، در ایران و سایر نقاط جهان اسپرسو را به روش‌های گوناگونی تهیه می‌کنند.

این که شما دوست دارید به سراغ چه راهکاری بروید به خودتان و همچنین امکاناتی که در دسترسان قرار دارد وابسته است. اسپرسو یکی از بهترین قهوه‌ها برای پذیرایی از دوستان و آشنایان به شمار می‌آيد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که حتماً با نحوه تولید آن آشنا شوید تا بتوانید اوقات خوشی را برای خود و عزیزانتان به ارمغان بیاورید.

اسپرسو یک نوشیدنی قدیمی ایتالیایی
اسپرسو یک نوشیدنی قدیمی ایتالیایی

مراحل تهیه اسپرسو با دستگاه

پیش از این گفتیم که درست کردن اسپرسو آنچنان که برخی تصور می‌کنند سخت نیست. تنها باید مراحلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم را به دقت پشت سر بگذارید. به شما قول می‌دهیم که در نهایت یکی از خوشمزه‌ترین اسپرسوهای عمرتان را در دست خواهید داشت.

طبیعتاً اگر از دستگاه‌های ساخته شده توسط برندهای برتر استفاده کنید، نتیجه‌ای که دریافت می‌کنید بهتر خواهد بود. البته لازم نیست که حتماً مبلغ زیادی را برای خرید یک دستگاه اسپرسوساز بپردازید، به خصوص اگر به دنبال آن هستید که این نوشیدنی را تنها برای مصارف شخصی تهیه کنید. 

تهیه کردن یک اسپرسو در یک بار
تهیه کردن یک اسپرسو در یک بار

آسیاب کردن قهوه‌ها

نخستین مرحله‌ای که در زمینه تهیه اسپرسو با دستگاه باید به دقت انجام دهید، آسیاب کردن دانه‌های قهوه است. تازه بودن این دانه‌ها به شما کمک می‌‌کند تا نوشیدنی دلپذیر‌تری را تهیه کنید. برای آسیاب کردن بهتر است به سراغ مدل‌های برقی بروید، زیرا به شما اجازه می‌دهند تا دقیقاً اندازه پودر قهوه را مشخص کنید. امکان استفاده از پودر‌های فروشگاهی نیز وجود دارد. اگر دستگاه آسیاب در منزل خود ندارید، می‌توانید از این محصولات کمک بگیرید، البته لازم است به تاریخ انقضای محتوای آن‌ها توجه داشته باشید.

در آسیاب کردن قهوه‌ها نهایت دقت را به خرج دهید.
در آسیاب کردن قهوه‌ها نهایت دقت را به خرج دهید.

گرم کردن دستگاه

اکنون نوبت به آن می‌رسد که دستگاه خود را روشن کنید. این امر در محصولات برندهای مختلف به اشکال گوناگونی انجام می‌گیرد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که سری به دفترچه راهنمای دستگاه بزنید. آماده‌سازی اسپرسوساز چندان طول نمی‌کشد و می‌توانید سریعاً به سراغ مرحله بعدی بروید.

بگذارید دستگاه برای چند دقیقه گرم شود.
بگذارید دستگاه برای چند دقیقه گرم شود.

ریختن آب به درون دستگاه

تمامی دستگاه‌ها دارای یک مخزن آب هستند که باید به شکل مناسبی پر شده باشد، در غیر این صورت با ارورهای مختلفی مواجه می‌شوید که اجازه نمی‌دهند تا یک اسپرسوی عالی را تهیه کنید. تمام مخزن‌ها دارای خط میزان هستند که مشخص می‌کند باید حدوداً چقدر در آن‌ها آب بریزید. از سلامت آبی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت اسپرسوی شما رنگ و طعم بسیار بدی به خود خواهد گرفت و عملاً قابل استفاده نیست. پس از ریختن آب به درون مخزن، این بخش را در جای مختص به آن جایگذاری کنید.  

تصویری از پر کردن مخزن آب دستگاه
تصویری از پر کردن مخزن آب دستگاه

پاکسازی پرتافیلتر از باقی‌مانده قهوه

اکنون باید به ادامه روش تهیه اسپرسو با دستگاه بپردازیم. پرتافیلتر یا سبد همان بخشی است که باید پودر قهوه‌تان را در داخل آن بریزید. متأسفانه بسیاری از کاربران به تمیز بودن این قطعه توجه ندارند و به همین دلیل اسپرسو آن‌ها کیفیت جالبی پیدا نمی‌کند. با یک پارچه نسبتاً مرطوب، باقی‌مانده پودرهای قبلی را به خوبی خارج کنید. بسیاری از دستگاه‌ها دارای یک ابزار فرچه‌مانند هستند که می‌توانید از آن برای پاکسازی بیشتر پرتافیلتر استفاده ببرید. اگر حتی با تلاش بسیار زیاد هم پرتافیلتر دستگاه شما به خوبی تمیز نمی‌شود، احتمالاً باید به دنبال تهیه یک جایگزین جدید برای آن باشید.

پرتافیلتر خود را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید.
پرتافیلتر خود را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید.

پر کردن پرتافیلتر برای تهیه اسپرسو با دستگاه

پودر قهوه‌ای که در مراحل قبلی به خوبی آن را آسیاب کرده‌اید را بردارید و به پرتافیلتر انتقال دهید. کمی دقت داشته باشید و بیش از حد پودر وارد پرتافیلتر نکنید. این کار باعث می‌شود تا با یک لغزش کوچک‌ بخش زیادی از قهوه شما هدر برود. با انگشت اشاره خود یک سطح کاملاً صاف بر روی بخش بالایی قهوه‌ها ایجاد کنید به نحوی که مطمئن شوید در ریختن آن‌ها زیاده‌روی نکرده‌اید. برای هر فنجان اسپرسو باید هشت گرم پودر قهوه در اختیار داشته باشید.

پرتافیلتر را تا حد مجاز از پودر قهوه پر کنید.
پرتافیلتر را تا حد مجاز از پودر قهوه پر کنید.

انجام مرحله تمپینگ

اکنون به مرحله تمپینگ (tamping) می‌رسیم که برخی آن را به عنوان یک گام موثر و مهم مي‌دانند. برای انجام این کار به ابزار تمپینگ احتیاج دارید که در هر دستگاه از ظاهر و ساختار متفاوتی برخوردار است. به این قطعه کوبه هم گفته می‌شود، زیرا می‌توان به وسیله آن پودر قهوه‌ها را در پرتافیلتر فشرده‌سازی کرد. لازم نیست تمام تلاش خود را برای فشرده کردن هرچه بیشتر قهوه‌ها به کار بگیرید. برای تهیه اسپرسو با دستگاه عادی رفتار کنید و به صورت کاملاً ساده و بدون نیاز به نیروی زیاد، کوبه را به کار بگیرید.

روش صحیح انجام تمپینگ با ابزار مخصوص
روش صحیح انجام تمپینگ با ابزار مخصوص

چرخاندن پرتافیلتر به سمت گروپ‌هد

گروپ هد همان بخشی است که پرتافیلتر دقیقاً به آن متصل می‌شود. بر روی بخش تحتانی گروپ هد معمولاً جهت مناسب چرخش پرتافیلتر به صورت کاملاً واضح چاپ شده است. در اکثر دستگاه‌ها از دو عبارت insert و lock در این قسمت استفاده می‌شود. دستگیره پرتافیلتر را محکم بگیرید و سپس آن را به سمت بخشی که عبارت insert در کنار آن حک شده است ببرید. اکنون در خلاف جهت عقربه‌های ساعت دستگیره را بچرخانید تا یک صدای کاملاً واضح از متصل شدن گروپ‌هد و پرتافیلتر به گوش برسد. از فشار بیش از حد خودداری کنید، زیرا این کار به مرور زمان منجر به خراب شدن بخش قفل یا lock دستگاه‌ می‌شود.

پرتافیلتر را به گروپ‌هد متصل کنید.
پرتافیلتر را به گروپ‌هد متصل کنید.

زدن دکمه تهیه اسپرسو

دستگاه‌هایی که تنها برای تولید اسپرسو ساخته شده‌اند معمولاً تنها سه یا چهار دکمه بر روی پنل جلویی خود دارند. پس از اتصال پرتافیلتر به گروپ‌هد می‌توانید بر روی دکمه مختص به اسپرسو ضربه بزنید تا فرایند ساخت نوشیدنی آغاز شود. اگر از دستگاه‌های بسیار پیشرفته که در بارها وجود دارند استفاده می‌کنید، احتمالاً باید چند دقیقه را به یافتن این دکمه اختصاص دهید. نگران نباشید، به راحتی می‌توانید دکمه مخصوص اسپرسو را پیدا کنید.

دکمه مربوط به اسپرسو بر روی یک دستگاه
دکمه مربوط به اسپرسو بر روی یک دستگاه

انتقال قهوه به فنجان پس از تهیه اسپرسو با دستگاه

در گام آخر از تهیه اسپرسو با دستگاه باید انتظار بکشید تا قهوه اسپرسوی شما به آرامی از بخش زیرین پرتافیلتر به درون فنجان دلخواه‌تان ریخته شود. شما می‌توانید از فنجان‌های مختص به اسپرسو استفاده کنید و یا به سراغ ماگ دوست داشتنی خودتان بروید. پس از خارج شدن تمام محتوای موجود در پرتافیلتر، می‌توانید اسپرسو را بردارید و آن را نوش جان کنید.

نکاتی برای تهیه اسپرسوی خوشمزه‌تر

برخی از کاربران تمام نکاتی که در بخش‌های پیشین به آن‌ها اشاره کردیم را به خوبی رعایت می‌کنند، اما در نهایت از طعم بد و زننده اسپرسوی خود می‌نالند. به نظر شما دلیل این موضوع چه چیزی می‌تواند باشد؟ درست حدس زدید! استفاده کردن از دانه‌هایی که کیفیت لازم را ندارند و عمر مفید آ‌ن‌ها به پایان رسیده است (به خصوص اگر در محیط نامناسبی نگه‌داری شده باشند). پیشنهاد می‌کنیم که دانه‌های قهوه را از مراکز معتبر خریداری کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

دقت کردن به درجه آسیاب قهوه یکی دیگر از موارد مهم در این رابطه به شمار می‌آيد. در کنار این موضوع، بهتر است هر چند یکبار کلیه اجزای دستگاه خود را به طور کامل تمیز کنید تا هیچ‌گونه بوی نامطبوعی از سمت آن به داخل نوشیدنی انتقال پیدا نکند. اگر بتوانید برای تهیه اسپرسو به جای آب عادی از آب معدنی یا آب فیلتر شده استفاده کنید، نتیجه مناسب‌تری را دریافت خواهید کنید.

یک اسپرسوی تازه و خوشمزه
یک اسپرسوی تازه و خوشمزه

سخن پایانی

اسپرسو یکی از نوشیدنی‌های محبوب به شمار می‌آيد که می‌توان آن را با روش‌های مختلفی تهیه کرد. یکی از بهترین راهکارها در این زمینه تهیه اسپرسو با دستگاه‌هایی است که به ما اجازه می‌دهند تا اسپرسوهای خوش‌طعمی را در اختیار داشته باشیم. خوشبختانه روش کار با این ابزارها چندان پیچیده نیست و هر فردی می‌‌تواند به سادگی از آن‌ها استفاده ببرد. 

اگر قصد دارید بهترین اسپرسوها را تهیه کنید، لازم است به نکات مهمی همچون دمای آب، میزان آسیاب دانه‌های قهوه، تازه بودن دانه‌های قهوه و… توجه داشته باشید. همین نکات به ظاهر ساده، تأثیر شگرفی بر روی قهوه شما می‌گذارند و به همین دلیل باید جدی گرفته شوند.

منابع: coffeeness, debaristashop

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *