دسته‌بندی نشده

قهوه دمی چیست و چطور می‌توان آن را درست کرد؟

قهوه دمی چیست و چطور می‌توان آن را درست کرد؟

قهوه یک نوشیدنی منحصربه‌فرد است که می‌توان از آن در هر شرایطی استفاده کرد. متفاوت بودن روش‌های تهیه قهوه باعث شده است تا هر فردی بتواند گزینه دلخواه خود را انتخاب کند. یکی از این راهکارها استفاده از قهوه دمی است که علاوه بر طعم خارق‌العاده، روش ساخت آن نیز جالب به نظر می‌رسد. در این متن قصد داریم بفهمیم که قهوه دمی چیست و با چه دستگاه‌هایی درست می‌شود.

درست کردن قهوه دمی
درست کردن قهوه دمی

آشنایی با قهوه دمی

طعم در قهوه دمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به نحوی که تمام تلاش باریستاها در این روش، دریافت حداکثر عطر و مزه محسوب می‌شود. سابقه مشخصی از روش‌های مختلف تهیه این نوشیدنی وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه کرد.

قهوه دمی به علت ماهیت خود سطح اسیدیته بالایی ندارد و همین امر باعث شده است تا طعم آن نسبت به گزینه‌های مشابه دلپذیرتر باشد. علاوه بر این، روش‌های مختلف تهیه این نوع قهوه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمام کافئین موجود در آن را خارج کنند؛ بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که از قهوه‌هایی با اسیدیته پایین و سطح کافئین بالا خوششان می‌آید، باید به سراغ قهوه دمی بروید. این نوشیدنی را می‌توان در ماه‌های مختلف سال مصرف کرد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. با خیال راحت دانه‌های قهوه مدنظر خود را آسیاب کرده و این قهوه را در منزل تهیه کنید.

دانه‌های آسیاب شده قهوه دمی
دانه‌های آسیاب شده قهوه دمی

روش‌های تهیه قهوه دمی چیست

یکی از پرسش‌های متداول در مورد قهوه دمی مربوط به روش‌های مختلفی است که برای تهیه آن به کار گرفته می‌شود. از بین این موارد باید به گزینه‌هایی همچون استفاده از کمکس، وی شصت، موکاپات، فرنچ پرس، ایروپرس و… اشاره کنیم که هر یک از آن‌ها دارای دستورالعمل مختص به خود هستند.

اینکه از بین گزینه‌های گفته شده دقیقاً باید کدام دستگاه را انتخاب کنید به خودتان بستگی دارد. بهتر است هر یک از این موارد را یک بار به کار بگیرید و مزه قهوه تهیه شده به وسیله آن‌ها را امتحان کنید. بدین روش قادر خواهید بود تا بهترین قهوه دمی برای خود را به دست بیاورید. شاید بپرسید تفاوت اسپرسو و قهوه دمی چیست؟

برخی از کاربران به علت عدم برخورداری از دانش لازم، تصور می‌کنند که روند تهیه قهوه دمی با نوشیدنی‌هایی همچون اسپرسو یکسان است. باید بگوییم اگرچه این دو مورد ممکن است شباهت‌هایی با هم داشته باشند، اما بهتر است جهت دریافت نتیجه بهتر از راهکارهای استاندارد پیروی کنید تا قهوه دمی شما از کیفیت و طعم قابل قبولی برخوردار باشد.

قهوه دمی خوشمزه
قهوه دمی خوشمزه

وی شصت

اولین گزینه‌ای که باید به آن اشاره کنیم، تهیه کردن قهوه دمی با استفاده از دستگاهی به نام V60 است. این روش به تازگی در کشور ما نیز به کار گرفته می‌شود و توانسته است افراد زیادی را به سمت خود جلب کند. هرچه دستگاه وی شصت شما از کیفیت بهتری برخوردار باشد، قهوه‌ای که در نهایت به دست می‌آورید خوش‌ عطر‌تر خواهد بود.

در ابتدا باید فیلتر کاغذی مختص وی شصت را در بخش فوقانی آن قرار دهید. برخی از این فیلترها قابل بازیافت هستند که خود یک نکته مثبت محسوب می‌شود. در گام بعد باید به میزان دلخواه پودر قهوه آسیاب شده را در درون فیلتر بریزید. سپس آب جوشی که دمای آن برابر با نود درجه سانتی‌گراد است را به آرامی بر روی پودر قهوه آسیاب شده خالی کنید. پس از گذشت پنج دقیقه می‌توانید قهوه دمی خوشمزه‌تان را نوش‌جان کنید.

تصویری از وی شصت
تصویری از وی شصت

فرنچ پرس  

فرنچ پرس از آن دستگاه‌هایی به شمار می‌آید که در بسیاری از کافی‌شاپ‌ها به کار گرفته می‌شود. به جرئت می‌توان بیان کرد که تهیه قهوه دمی به وسیله فرنچ پرس مراحل ساده‌ای دارد. به نحوی که تمامی افراد می‌توانند از آن بدین منظور استفاده کنند. تنها کافی است مقداری دقت به خرج دهید تا یک قهوه عالی در اختیار داشته باشید. اما روش کار با فرنچ پرس برای تهیه قهوه دمی چیست؟

در ابتدا باید قهوه خود را در درون فرنچ بریزید. گام بعدی شامل اضافه کردن آب جوش به درون محفظه دستگاه است. این کار را تا جایی ادامه دهید که قهوه‌ها عملاً زیر آب قرار بگیرند. سپس با یک قاشق این دو مورد را با هم ترکیب کنید. پس از پنج دقیقه، پیستون فرنچ پرس را به سمت پایین حرکت دهید تا تمام ناخالصی‌ها از نوشیدنی جدا شود. اکنون می‌توانید با خیال راحت یک قهوه دمی عالی را نوش جان کنید و از طعم آن لذت ببرید.

تصویری از فرنچ پرس
تصویری از فرنچ پرس

نل دریپ | قهوه دمی چیست

یکی دیگر از روش‌‌های مهم جهت تولید قهوه دمی، به کارگیری نل دریپ است. شاید نام این روش را کمتر شنیده باشید، اما تجربه کردن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نل دریپ در واقع نام یک نوع فیلتر محسوب می‌شود که با استفاده از کتان ساخته شده است. به همین دلیل است که می‌توان آن را یک نوع جایگزین خوب برای فیلترهای کاغذی در نظر گرفت.

مزیت اصلی نل دریپ آن است که پس از هر بار دم کردن قهوه می‌توان آن را شستشو داد تا امکان استفاده مجدد از آن وجود داشته باشد. به منظور تهیه قهوه دمی با نل دریپ لازم است که این فیلتر را بر فنجان یا لیوان مدنظر خود قرار دهید و آن را از قهوه آسیاب شده پر کنید. در مرحله بعد، باید آب جوش را به آرامی بر روی فیلتر بریزید تا عصاره قهوه خارج شود.

تصویری از نل دریپ
تصویری از نل دریپ

کمکس

کمکس شباهت بسیار زیادی به V60 دارد به نحوی که اگر آن‌ها را از نزدیک ببینید احتمالاً نمی‌توانید به خوبی تمایزات هر یک را مشخص کنیدروش تهیه کردن قهوه با کمکس نیز شبیه به V60 است و همین موضوع کار را برای شما بسیار راحت خواهد کرد. به نظرتان اولین مرحله برای تهیه قهوه دمی چیست؟ در گام اول باید به سراغ آسیاب کردن دانه‌های قهوه تازه بروید.

اکنون یک فیلتر کاغذی را بر روی قسمت بالایی دستگاه بگذارید و مقداری آب جوش بر روی آن بریزید. این کار باعث می‌شود تا قهوه شما طعم فیلتر را به خود نگیرد. آبی که در بخش پایینی کمکس جمع شده است را خالی کنید. حالا دوباره فیلتر را سر جای قبلی بگذارید و آن را پر از قهوه آسیاب شده کنید. دوباره همانند سایر روش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، مشغول به کار شوید و آب جوش را روی قهوه بریزید. این کار را به حدی ادامه دهید که تمام عصاره خارج شود. به طور معمول پنج دقیقه زمان برای انجام این کار کافی است.

تصویری از کمکس
تصویری از کمکس

موکاپات

موکاپات از آن دستگاه‌هایی است که احتمالاً همه ایرانی‌ها با آن آشنا هستند. اگرچه کاربرد اصلی این محصول کمک به ما جهت تهیه اسپرسو است، اما می‌توان از آن به منظور تهیه قهوه دمی هم کمک گرفت. برای انجام این کار به قهوه تازه نیاز دارید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که دانه‌ها را خودتان تهیه کرده و سپس آن‌ها را در منزل آسیاب کنید.

مقدار مشخصی از قهوه آسیاب شده را در بخش میانی موکاپات قرار دهید و قسمت پایینی را از آب جوش پر کنید. حالا هر سه قسمت از دستگاه را به هم متصل کنید و آن را روی اجاق گاز بگذارید. قهوه دمی شما معمولاً پس از پنج دقیقه آماده خواهد بود و می‌‌توانید آن را به فنجان دلخواه خود انتقال دهید. تمیز بودن موکاپات و استفاده کردن از قهوه تازه آسیاب شده نقش مهمی در طعم و عطر قهوه شما دارد.

تصویری از موکاپات
تصویری از موکاپات

ایروپرس | قهوه دمی چیست

روش استفاده از ایروپرس برای تهیه قهوه دمی چیست؟ ایروپس از جمله روش‌های مدرن برای تهیه کردن قهوه دمی به شمار می‌آيد که در سال‌های اخیر مورد توجه طرف‌داران این نوع نوشیدنی قرار گرفته است. در ایرو پرس شاهد به کارگیری دو عدد سیلندر هستیم که با یک زاویه خاص در کنار یکدیگر قرار دارند.

نکته مثبت در مورد ایروپرس نسبت به سایر روش‌های گفته شده، عدم نیاز به تهیه فیلتر جداگانه است. این قهوه ساز به گونه‌ای ساخته شده است که مصرف‌کنندگان نیازی به خریداری چنین فیلترهایی نداشته باشند. مقداری آب جوش تهیه کنید و سپس قهوه‌های آسیاب شده را به درون بخش بالایی ایروپرس بریزید.

حالا آب جوش را به آرامی بر روی آن‌ها خالی کنید. پس از پایان این روند، دو دست خود را بر روی سیلندر بالایی بگذارید و آن را به سمت پایین حرکت کنید. به همین سادگی، عصاره قهوه از درون فیلتر داخلی ایروپرس عبور می‌کند و در بخش انتهایی دستگاه جمع می‌شود.

تصویری از ایروپرس
تصویری از ایروپرس

سایفون

سایفون یکی از عجیب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین روش‌ها جهت تهیه قهوه دمی است. مقداری آب در بخش پایینی سایفون بریزید و قسمت بالایی را با قهوه آسیاب شده پر کنید. حالا نوبت به روشن کردن شعله دستگاه می‌رسد. قهوه‌ای که از سایفون به دست می‌آید طعم نسبتاً متفاوتی دارد که می‌توان آن را به ساختار خاص این محصول ارتباط داد.

تصویری از سایفون
تصویری از سایفون

سخن پایانی

دنیای قهوه روزبه‌روز در حال گسترده شدن است. اگر دوست دارید به یک فرد ماهر در این زمینه تبدیل شوید، لازم است که روش‌های مختلف تهیه قهوه را بدانید و آن‌ها را به کار بگیرید. قهوه دمی یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌هایی به شمار می‌آيد که به دلیل اسیدیته کم خود شناخته می‌شود. برای تهیه این قهوه می‌توان از دستگاه‌های مختلفی همچون وی شصت و یا کمکس استفاده کرد.

منابع: labroast, teacoffeefestival

simonlevelt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *