دسته‌بندی نشده

تفاوت قهوه فوری و تازه

تفاوت قهوه فوری و تازه

همه دوست‌داران قهوه به دنبال آن هستند که از طعم بی‌نظیر این نوشیدنی محبوب لذت ببرند. برای انجام این کار دو پیشنهاد مختلف در پیش روی شما قرار دارد؛ خرید محصولاتی که به عنوان قهوه فوری شناخته مي‌شوند و یا تهیه دانه‌های تازه قهوه و آسیاب کردن آن‌‌ها. اگر قصد دارید با تفاوت قهوه فوری و تازه بیشتر آشنا شوید و بر اطلاعات خود در این زمینه بیفزایید، توصیه می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

قهوه فوری در کنار قهوه تازه
قهوه فوری در کنار قهوه تازه

منظور از قهوه فوری چیست؟

قهوه فوری که به آن instant coffee  نیز گفته می‌شود، انتخابی عالی برای افرادی است که دوست دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نوشیدنی دلخواه خود را تهیه کنند. این قهوه‌ها به صورت تمام و کمال در کارخانه‌ها به تولید می‌رسند. در واقع روند چینش دانه‌ها و آسیاب کردنشان به وسیله دستگاه‌های اتوماتیک و بدون دخالت دست صورت می‌گیرد.

استفاده کردن از قهوه فوری فوق‌العاده ساده است،‌ تنها باید مقداری آب جوی به پودر قهوه خود اضافه کنید تا یک نوشیدنی خوشمزه در اختیار داشته باشید. این سهولت و سرعت باعث شده است تا در دنیای مدرن امروزی، قهوه فوری به عنوان یک محصول پرفروش در نظر گرفته شود. احتمالاً شما هم در فروشگاه‌های مختلف شاهد قرارگیری این نوع قهوه بوده‌اید و شاید خودتان یکی از مصرف‌کنندگان آن‌ها باشید.

تصویری از یک بسته قهوه فوری
تصویری از یک بسته قهوه فوری

منظور از قهوه تازه چیست؟

قهوه تازه را می‌‌توان گزینه متقابل قهوه آماده دانست. برای تهیه این نوع قهوه باید خودتان دست به کار شوید و پس از خریداری دانه‌ها، نسبت به آسیاب کردن آن‌‌ها اقدام کنید. اکثر افرادی که دسته قهوه‌خورهای حرفه‌ای قرار می‌گیرند، دوست دارند تا نوشیدنی مدنظر خود را بدین روش تهیه کنند. درست کردن پودر قهوه تازه کمی زمان‌بر است و به همین دلیل برخی از افراد زیاد به ان علاقه دارند. از سوی دیگر، اگر به دنبال یک نوشیدنی خوشمزه هستید، لازم است با تفاوت بین دانه‌های سالم و غیرسالم به طور کامل آشنا شوید.

تصویری از قهوه تازه آسیاب شده
تصویری از قهوه تازه آسیاب شده

تفاوت قهوه فوری و تازه از جهات مختلف

جهت شناخت تفاوت قهوه فوری و تازه می‌توان آن‌ها را بر اساس پارامترهای مختلفی همچون طعم، قیمت، شکل، عطر و… طبقه‌بندی کرد. این امر به شما اجازه می‌دهد تا یک اولویت‌بندی صحیح در رابطه با آن‌ها داشته باشید و  بر حسب نیاز خود به سراغ آن‌ها بروید. البته به یاد داشته باشید که این نوع طبقه‌بندی لزوماً نشان‌دهنده بهترین گزینه ممکن برای شما نیست. بهتر است خودتان هم دست به کار شوید و با مقایسه عملی آن‌ها، تشخیص دهید که کدام قهوه را به عنوان اولویت اصلی خود برمی‌گزینید.

دم کردن قهوه‌های فوری و آماده
دم کردن قهوه‌های فوری و آماده

از نظر شکل

نخستین موردی که باید به آن اشاره کنیم، تفاوت قهوه فوری و قهوه تازه از نظر شکل است. قهوه‌های فوری عموماً دارای شکل یکسانی هستند که شامل پودری با دانه‌هایی به اندازه نمک یا شکر است. حتی با چشم غیرمسلح نیز می‌توان بزرگ بودن دانه‌‌های این نوع قهوه را به راحتی هرچه‌تمام‌تر تشخیص داد. این در حالی است که میزان آسیاب قهوه تازه به تشخیص شما بستگی دارد که خود به بخش‌های مختلفی همچون fine، ultra fine و… تقسیم‌بندی می‌شود. به طور کلی، باید گفت که قهوه فوری دارای پودری است که اجزای آن از اندازه بزرگ‌تری برخوردار هستند، اما اندازه اجزای پودر قهوه تازه به خود شما و درجه آسیابتان وابسته است.

شکل قهوه‌های فوری و آماده
شکل قهوه‌های فوری و آماده

تفاوت قهوه فوری و تازه از نظر طعم

قهوه‌ای که نوش جان می‌کنید باید طعمی عالی داشته باشد تا بتوان به کمک آن خستگی‌های ناشی از یک روز کاری را پشت سر گذاشت. به سادگی می‌توان بیان کرد که قهوه تازه دارای طعم اصیل‌تری نسبت به قهوه فوری است.

دلیل این تفاوت قهوه فوری و تازه را می‌توان به استفاده از مواد نگهدارنده در ترکیب قهوه‌های فوری نسبت داد که به منظور افزایش عمر مفید آن‌ها در درون بسته‌بندی به کار گرفته می‌شوند. شاید تعجب کنید،‌ اما افرادی هم وجود دارند که طعم مربوط به قهوه‌ تازه آسیاب شده را نمی‌پسندند و به قهوه فوری عادت کرده‌اند. حتی اگر در این دسته‌بندی قرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم که برای یکبار دیگر به سراغ قهوه تازه بروید تا متوجه شوید که طعم اصیل و خوشمزه باید به چه صورت زیر زبان احساس شود.

لذت بردن از طعم قهوه تازه
لذت بردن از طعم قهوه تازه

از نظر عطر

خودتان قضاوت کنید، به نظرتان دانه‌هایی که درست قبل از درست کردن یک قهوه آسیاب شده‌اند عطر بهتری خواهند داشت یا قهوه آسیاب شده که برای مدت نسبتاً زیادی در یک بسته‌بندی مشخص نگهداری شده است؟ طبیعتاً گزینه اول عطر بهتری را به شما ارائه می‌دهد که نمی‌توان آن را با هیچ مورد دیگری قابل مقایسه دانست. همین عطر بی‌نظیر و یکتا باعث شده است تا علاقه‌مندان به قهوه تازه همواره عشق خود را نسبت به آن ابراز کرده و از خریداری محصولاتی همچون قهوه فوری دوری کنند. تنها کافی است یکبار چند دانه قهوه را آسیاب کنید تا از نزدیک بوی خاصی که از آن صحبت می‌کنیم به مشامتان برسد.

عطر بهتر قهوه‌ تازه
عطر بهتر قهوه‌ تازه

تفاوت قهوه فوری و تازه از نظر قیمت

قیمت همیشه یک شاخصه مهم جهت تهیه قهوه بوده است و به همین جهت نمی‌توان آن را نادیده گرفت. قهوه‌های فوری و قهوه تازه از این نظر نیز با هم متفاوت هستند. اگر سری به بازار بزنید، متوجه می‌شوید که قیمت قهوه‌های فوری نسبت به قیمت دانه‌های قهوه کمتر است. باید گفت که یکی از دلایل افزایش محبوبیت چنین محصولاتی، قیمت پایین‌تر آن‌ها محسوب می‌شود.

البته در ادامه بررسی تفاوت قهوه فوری و تازه باید گفت می‌توان دانه‌هایی را پیدا کرد که هزینه تهیه آن‌ها با قهوه فوری برابر کند،‌ اما معمولاً طعم خوشایندی ندارند. با توجه به این موارد، باید گفت که instant coffee می‌تواند برای افرادی که قصد دارند هزینه کمتری را برای قهوه خود پرداخت کنند،‌ گزینه مناسب‌تری برشمرده می‌شود.

خرید قهوه آماده
خرید قهوه آماده

از نظر محل نگهداری

اگر دوست دارید همواره از عطر و طعم عالی قهوه تازه بهره‌مند شوید، لازم است از دانه‌هایی که در اختیار دارید به خوبی نگهداری کنید. نکته مهمی که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید، قرار دادن دانه‌های تازه قهوه در یک ظرف شیشه‌ای و به دور از نور خورشید است. محل مناسب قهوه‌های فوری بر روی بسته‌بندی آن‌ها درج می‌شود.

در سال‌های اخیر،‌ این محصولات در بسته‌بندی‌های آنتی – یو وی یا ضد اشعه آفتاب به بازار عرضه می‌شود تا نگهداری آن‌ها در منزل به راحتی امکان‌پذیر باشد. هر دوی این موارد را باید از رطوبت دور نگه دارید تا خراب نشوند.

نگهداری از دانه قهوه تازه
نگهداری از دانه قهوه تازه

هر یک از این محصولات را در چه شرایطی استفاده کنیم؟

با بررسی مواردی که به آن‌ها پرداختیم می‌توانید تشخیص دهید که کدام یک از این دو محصول انتخاب مناسب‌تری برای شما و نیازهایتان هستند. اگر در طول شبانه‌روز وقت زیادی در اختیار ندارید و تنها به دنبال جذب کافئین لازم جهت افزایش انرژی خود هستید،‌ قهوه فوری پاسخ خوبی برای شما محسوب می‌شود.

چنانچه دوست دارید طعم قهوه دلخواه خود را با جان و دل بچشید و می‌خواهید یک بازه زمانی مشخص را به آسیاب کردن دانه‌ها و به کارگیری دستگاه‌های قهوه‌ساز اختصاص دهید، قهوه تازه باید به عنوان نخست شما در نظر گرفته شود که خود یک نکته مهم در رابطه با بررسی تفاوت قهوه فوری و تازه است. باور کنید که تهیه کردن قهوه با فرنچ پرس، موکاپات و… لذت بسیار بیشتری را در مقایسه با هم زدن قهوه فوری و آب جوش برای شما به ارمغان می‌آورد.

البته در برخی از موارد واقعاً امکان خریداری دانه‌های تازه قهوه وجود ندارد، علاوه بر این، ممکن است جزو افرادی باشید که دارای دستگاه آسیاب قهوه نیستند. قاعدتاً در این حالت، قهوه فوری نیز به عنوان یک گزینه در دسترس مناسب به نظر می‌رسد و می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های مختلف آن را خریداری کنید. 

قهوه‌های فوری برای دستگاه‌های قهوه‌ساز
قهوه‌های فوری برای دستگاه‌های قهوه‌ساز

آیا همه قهوه‌ها را می‌توان با مدل فوری درست کرد؟

پاسخ دادن به این پرسش کمی دشوار است. برخی از افراد می‌گویند که قهوه فوری تنها برای یک سری نوشیدنی‌های ساده به کار گرفته می‌شود. درست کردن قهوه‌هایی همچون اسپرسو و یا موارد مشابه با آن به وسیله قهوه فوری نیز امکان‌پذیر است، اما راه و روش مختص به خود را دارد. به عنوان مثال، لازم است پس از ریختن مقداری قهوه فوری در یک فنجان، چند قطره آب به آن اضافه کنید و سپس تا جایی که می‌توانید این دو را با هم ترکیب کنید. پس از دستیابی به یک مخلوط خمیری شکل، به سراغ افزودن مقدار بیشتری آب جوش بروید.

منطقی است که این روش جایگزین تهیه کردن قهوه با اسپروساز نیست، اما می‌تواند در مواقعی که به چنین دستگاه‌هایی دسترسی نداریم، مناسب باشد. حتی اگر دوست دارید از چنین قهوه‌هایی استفاده کنید، بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که توسط برندهای بزرگ و معتبر و در کارخانه‌های بهداشتی ساخته می‌شوند.

کارخانه تولید قهوه فوری
کارخانه تولید قهوه فوری

سخن پایانی

قهوه یک نوشیدنی عالی برای طعم‌دار کردن لحظات خوش ما محسوب می‌شود که در مدل‌های مختلفی همچون قهوه فوری و قهوه آماده به فروش می‌رسد. ما به تفاوت قهوه فوری و تازه اشاره کردیم و از هر دوی این محصولات سخن گفتیم تا بر دانش شما عزیزان در این رابطه اضافه کنیم. به طور کلی می‌توان بیان کرد قهوه‌های فوری و قهوه‌های تازه طرف‌داران پر و پا قرص خود را دارند و می‌توانند گزینه مناسبی برای اکثر افراد باشند.  

منابع:‌coffeefresh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *